Meteen naar de inhoud

Wat is yoga?

De meeste mensen kennen yoga vooral als een vorm van lichaamsbeweging. Je wordt er flexibel en sterk van en het zorgt voor ontspanning. Dit is natuurlijk waar en ook fijn, maar yoga is zoveel meer.

Wat is yoga?

Waarom werkt yoga?

Het is eigenlijk een combinatie van verschillende elementen die maakt dat yoga ontspannend werkt en je tegelijk sterker maakt.

Waarom werkt yoga?

Voor wie is yoga?

Yoga is voor iedereen. Iedereen kan het en iedereen heeft er iets aan. Je hoeft geen sportervaring te hebben, yoga gaat juist uit van je eigen kracht, mogelijkheden en motivatie.

Voor wie is yoga?

Wat is yoga

De meeste mensen kennen yoga vooral als een vorm van lichaamsbeweging. Je wordt er flexibel en sterk van en het zorgt voor ontspanning. Dit is natuurlijk waar en ook fijn, maar yoga is zoveel meer.

 

Feit is dat yoga al duizenden jaren oud is. Yoga is gebaseerd op het 8-voudige pad, zoals beschreven in de yogasutra’s van grondlegger Patanjali. Met de oorsprong in India is het inmiddels een bekend wereldwijd begrip. Yoga is een woord afkomstig uit het Sanskriet (Oud-Indiaas). In het Nederlands zouden we het woord kunnen vertalen als ‘verbinden’. Het verbinden slaat op het verenigen van lichaam en geest en dit kunnen we doen door middel van de ademhaling.

Waarom werkt yoga

Het is eigenlijk een combinatie van verschillende elementen die maakt dat yoga ontspannend werkt en je tegelijk sterker maakt.

 

Houdingen

 

De houdingen dagen je op fysiek gebied uit, uiteraard binnen je eigen grenzen. Je wordt meer bewust van je lichaam. Doordat je intensief met je houding bezig bent en focust op de adem, vervallen je dagelijkse gedachten. Je bent volledig in het hier en nu, en dat brengt rust in het hoofd. Het mooiste van dit alles is dat je erop kan vertrouwen dat belangrijke gedachten juist nadat je je aandacht ervan af hebt gehaald, sterker in je opkomen dan wanneer je er maar mee bezig blijft in je hoofd.

 

Ademhaling

 

Door te ademen wordt de nervus vagus gestimuleerd en daarmee activeer je het parasympatische zenuwstelsel. Dit is het gedeelte wat zorgt voor rust, herstel en ontspanning, Wanneer de nervus vagus gestimuleerd wordt zorgt deze stimulatie voor verlaging van de hartslag, ademhalingsfrequentie, bloeddruk en de suikerspiegel. Processen betrokken bij de spijsvertering worden actief. Door diep te ademen kalmeert je lichaam, kalmeert je brein.

 

Ontspanning

 

Fysiotherapeuten verwijzen veel patiënten door naar yoga als ze bijvoorbeeld last hebben van rug- en nekklachten. Niet vreemd, want door yoga kan er veel spanning in het lichaam worden losgelaten. Het fysieke effect van gedraaide houdingen is bijvoorbeeld dat er spanning uit het lichaam wordt gewrongen.

Voor wie is yoga

Yoga is voor iedereen. Iedereen kan het en iedereen heeft er iets aan. Je hoeft geen sportervaring te hebben, yoga gaat juist uit van je eigen kracht, mogelijkheden en motivatie. Het is geen wedstrijd, yoga doe je voor jezelf. Lenigheid is zeker geen vereiste voor yoga, het is juist een gevolg. Hoe vaker je aan yoga doet, hoe beter de oefeningen gaan en hoe meer effect je zult ervaren. Het belangrijkste is dat je je openstelt voor wat yoga je kan brengen en je overgeeft aan wat er op dat moment gebeurt.

De voordelen van yoga

De voordelen van Yoga zijn zowel fysiek als mentaal. Er zijn talloze voordelen en iedereen zal hier ook zijn eigen invulling aan geven. Door yoga regelmatig te beoefenen, kan je onder andere onderstaande voordelen merken.

 

  • Verbeterde ademhaling
  • Meer focus
  • Verlichting van pijn
  • Verbeterde lichaamshouding
  • Meer energie
  • Meer flexibiliteit
  • Sterkere spieren
  • Verbeterde bloedcirculatie
  • Meer innerlijke rust
  • Meer concentratie
  • Minder ziekteverzuim
  • Makkelijker ontspannen
  • Meer verbinding

Bekijk het actuele lesrooster voor de beschikbare tijden en verschillende locaties.

“Yoga is the practice of quieting the mind” – Patanjali (author of The Yoga Sutras)